Khamis, 18 Julai 2013

HUKUM BERSUCI

HUKUM BERSUCI

Daripada Umar bin Al- Khathab berkata ia: "Telah aku dengar Rasulullah s.a.w. bersabda :"bawasanya segala amal itu dengan niat dan bagi tiap-tiap barang apa yang di niatnya. Maka barang siapa ada perpindahannya kepada Allah dan Rasulnya,maka perpindahannya adalah untuk Allah dan Rasulnya. Dan barangsiapa ada perpindahannya kerana dunia yang mendapatkan ia akan dia atau perempuan ;yang dinikahnya akan dia maka perpindahannya kepada barang-barang yang berpindah kepadanya(."Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

BAB THAHARAH TIADA DITERIMA SEMBAHYANG DENGAN KETIADAAN SUCI DARIPADA RASULULLAH SAW SABDANYA; "TIADA DITERIMA SEMBAHYANG DENGAN KETIADAAN BERSUCI,DAN TIADA SEDEKAH DARIPADA PERBUATAN KHIANAT'(AISYAH WA AHSAN) BERMULA SEGALA BAB BERSUCI INILAH DARIPADA RASULULLAH SAW IAITU BERMULA MAKNA 'THAHARAH ITU PADA LUGHAH IALAH SUCI DAN BERSIH. KELEBIHAN BERSUCI ; "DIRIWAYATKAN DARIPADA ABI HURAIRAH,KATANYA;TELAH BERSABDA RASULULLAH SAW;'APABILA MENGAMBIL WUDHUK SEORANG HAMBA ALLAH YANG MUSLIM ATAU MU"MIN MAKA MEMBASUH IA AKAN MUKANYA NESCAYA KELUAR DARIPADA MUKANYA SEKALIAN KESALAHANNYA YANG MEMANDANG IA KEPADANYA DENGAN DUA MATANYA ITU DAN DIDENGAR DUA TELINGANYA DAN SEBAGAINYA,SERTA AIR ATAU SERTA AKHIR TITIK AIR(SYAK RAWI) ATAU SEUMPAMANYA DALAM HUKUM ISLAM SOAL BERSUCI DAN SEGALA SELUK-BELUKNYA ADALAH TERMASUK BAHAGIAN ILMU DAN AMALAN YANG PENTING TERUTAMA KERANA DIANTARA SYARAT-SYARAT SEMBAHYANG TELAH DITETAPKAN BAHAWA SESEORANG YANG AKAN MENGERJAKAN SEMBAHYANG WAJIB SUCI DARI HADAS DAN SUCI PULA BADAN PAKAIAN DAN TEMPATNYA DARI NAJIS. FIRMAN ALLAH SWT; "SESUNGGUHNYA ALLAH MENCINTAI ORANG- ORANG YANG BERTAUBAT DAN IA MENCINTAI ORANG-ORANG YANG SUCI BERSIH,(BAIK DARI KOTORAN JASMANI ATAUPUN KOTORAN ROHANI) AL-BAQARAH 222 .

URUSAN BERSUCI MELIPUTI BEBERAPA PERKARA YANG BERIKUT;

A. ALAT BERSUCI,SEPERTI AIR,TANAH DAN SEBAGAINYA

B. KAIFIAT (CARA BERSUCI)

C. MACAM DAN JENIS-JENIS NAJIS YANG PERLU DISUCI.

D. BENDA YANG WAJIP DISUCI

E. SEBAB-SEBAB ATAIU KEADAAN YANG MENYEBABKAN WAJIB BERSUCI .

BERSUCI ADA DUA BAHAGIAN;

1. BERSUCI DARI HADAS.BAHAGIAN INI TERTENTU DENGAN BADAN,SEPERTI MANDI,MENGAMBIL WUDHUK DAN BERTAYAMMUM

2. BERSUCI DARI NAJIS; BAHAGIAN INI BERLAKU PADA BADAN,PAKAIAN DAN TEMPAT.

MACAM-MACAM DAN PEMBAHAGIAN AIR;

1. AIR YANG SUCI DAN MENYUCIKAN;AIR YANG DEMIKIAN BOLEH DIMINUM DAN SAH DIPAKAI UNTUK PENYUCIAN BENDA YANG LAIN ,IAITU AIR YANG JATUH DARI LANGIT ATAU TERBIT DARI BUMI DAN MASIH TETAP (BELUM BERUBAH) KEADAANNYA ,SEPERTI;AIR HUJAN,AIR LAUT,AIR SUMUR,AIR AIS YANG SUDAH HANCUR KEMBALI,AIR EMBUN DAN AIR YANG KELUAR DARI MATA AIR. "DITURUNKANNYA AIR BAGIMU DARI LANGIT,SUPAYA KAMU BERSUCI DENGANNYA.(AL- ANFAL1) 'DARI ABU HURAIRAH,BERKATA BELIAU;TELAH BERTANYA SEORANG LAKI-LAKI KEPADA RASULULLAH SAW,''YA RASULULLAH KAMI BELAYAR DILAUT DAN KAMI HANYA MEMBAWA AIR SEDIKIT,JIKA KAMI PAKAI AIR ITU UNTUK BERWUDHUK KAMI TAK DAPAT MINUM;'BOLEHKAH KAMI BERWUDHUK DENGAN AIR LAUT? 'JAWAB RASULULLAH SAW; ''AIR LAUT ITU SUCI LAGI MENYUCIKAN,BANGKAINYA HALAL DMAKAN;RIWAYAT LIMA AHLI HADITS;MENURUT KETERANGAN TIRMIDZI HADIS INI HASAN SAHIH. TATKALA NABI DITANYAI TENTANG BAGAIMANA HUKUMNYA SUMUR ;..BUDHA"AH' BELIAU BERKATA; 'AIRNYA TAK DINAJISI SESUATU APAPUN '(RIWAYAT AHMAD DAN TIRMIDZI) PERUBAHAN AIR YANG TIDAK MENGHILANGKAN KEADAANNYA ATAU SIFAT SUCI-MENYUCIKAN BAIK PERUBAHAN ITU PADA SALAH SATU SIFATNYA SEMUA SIFAT-SIFATNYA YANG TIGA WARNA ,RASA DAN BAUNYA ADALAH BERIKUT;

A. BERUBAH DENGAN SEBAB TEMPATNYA,SEPERTI AIR YANG TERGENANG ATAU MENGALIR DIBATU BELERANG.

B. BERUBAH KERANA TERLETAK SEPERTI AIR KOLAM

C. BERUBAH KERANA SESUATU YANG TERJADI PADANYA SEPERTI BERUBAH DAENGAN SEBAB IKAN ATAU KIAMBANG.

D. BERUBAH DENGAN SEBAB TANAH YANG SUCI,BEGITU JUGA SEGALA LPERUBAHAN YANG SUKAR MEMELIHARANYA SEPERTI BERUBAH OLEH SEBAB DAUN-DAUNAN YANG JATUH DARI POHON- POHON YANG BERDEKATAN DENGAN SUMUR ATAU TEMPAT-TEMPAT AIR ITU.

2. AIR SUCI TETAPI TIDAK MENYUCIKAN; AIR SUCI TETAPI TIDAK MENYUCIKAN BERARTI ZATNYA SUCI TETAPI TIDAK SAH DIPAKAI UNTUK MENYUCI SESUATU;TERMASUK DALAM BAHAGIAN TIGA MACAM AIR;

A. AIR YANG TELAH BERUBAH SALAH-SATU SIFATNYA DENGAN SEBAB BERCAMPUR DENGAN SESUATU BENDA SUCI SELAIN DARIPADA PERUBAHAN YANG TERSEBUT DIATAS;SEPERTI AIR KOPI,TEH DAN SEBAGAINYA.

B. AIR SEDIKIT BERARTI KURANG DARI DUA QULLAH(1)SUDAH TERPAKAI UNTUK MENGANGKAT HADAS ATAU MENGHILANGKAN HUKUM NAJIS,SEDANG AIR ITU TIDAK BERUBAH SIFATNYA DAN TIDAK PULA BERTAMBAH TIMBANGANNYA.

C. AIR POHON-POHONAN ATAU AIR BUAH- BUAHAN SEPERTI AIR YANG KELUAR DARI TAKUKAN POHON KAYU(AIR NIRA),AIR KELAPA DAN SEBAGAINYA.

3. AIR YANG BERNAJIS.AIR YANG MASUK BAHAGIAN ;INI ADA DUA MACAM;

A. SUDAH BERUBAH SALAH SATU SIFATNYA DENGAN NAJIS,AIR INI TIDAK HARUS DIPAKAI LAGI,BAIK AIRNYA SEDIKIT ATAUPUN BANYAK,HUKUMNYA BERNAJIS.

B. AIR BERNAJIS TETAPI TIDAK BERUBAH SALAH- SATU SIFATNYA,AIR INI KALAU SEDIKIT,BERARTI KURANG DARI DUA QULLAH TIDAK BOLEH DIPAKAI LAGI,MALAH HUKUMNYA SAMA DENGAN NAJIS.TETAPI KALAU AIR ITU LEBIH DARI DUA QULLAH ATAU LEBIH HUKUMNYA TETAP SUCI DAN MENYUCIKAN. SABDA RASULULLAH SAW;' "AIR ITU TAK DINAJISI SESUATU;KECUALI APABILA BERUBAH RASANYA ATAU WARNANYA ATAU BAUNYA''RIWAYAT LIMA AHLI HADIS'

4. AIR YANG MAKRUH DIPAKAI[YAITU YANG TERJEMUR PADA MATAHARI DALAM BEJANA SELAIN BEJANA EMAS ATAU PERAK,AIR INI MAKRUH DIPAKAI UNTUK BADAN,TIDAK UNTUK PAKAIAN,TERKECUALI AIR YANG TERJEMUR DITANAH SEPERTI AIR SAWAH,AIR KOLAM DAN TEMPAT-TEMPAT YANG BUKAN BEJANA YANG BERKARAT. ;DARI AISYAH;SESUNGGUHNYA IA TELAH MEMANASKAN AIR PADA CAHAYA MATAHARI MAKA BERKATA RASULULLAH SAW KEPADANYA;'JANGAN LAH ENGKAU BUAT DEMIKIAN;'YA AISYAH,SESUNGGUHNYA AIR YANG TERJEMUR ITU DAPAT MENIMBULKAN PENYAKIT SOPAK (KULIT)'RIWAYAT BAIHAQI.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Doa menghilangkan marah

Allahummaghfirlie dzanbie wa adzhib ghaidha qalbie wa ajirnie minassyaithaan. Artinya: Ya Allah ampunilah dosaku dan hilangkanlah marah h...